‘Je moet de fantasie prikkelen, kreunen volstaat niet’

De nieuwste Nederlandse Netflix-reeks is er eentje om rode oortjes van te krijgen. ‘Dirty Lines’ vertelt hoe twee Amsterdamse broers eind jaren 80 een gat in de seksmarkt vulden met één van de eerste sekslijnbedrijven in Europa. Actrice en schrijfster Joy Delima speelt een verlegen studente die als telefoniste haar seksualiteit ontdekt.

JOY DELIMA «Mijn personage Marly heeft al veel gelezen over seks, maar woont nog thuis bij haar strikte ouders. Bij de sekslijn kan ze eindelijk de theorie in de praktijk toepassen. Ze introduceert nieuwe manieren om via de telefoon de fantasie te prikkelen, terwijl de leidinggevende broers voordien dachten dat kreunen volstond.»

HUMO ‘Dirty Lines’ is gebaseerd op het boek ‘06-Cowboys’ van Fred Saueressig, de voormalige marketingdirecteur van het ooit succesvolle Teleholding, gerund door de broers Harold en George Skene. Hoe dicht ligt de reeks bij de werkelijkheid?

DELIMA «Het boek vormt enkel het vertrekpunt. We geven een eigen draai aan een echt verhaal, met verzonnen personages. Ik heb ook documentaires over de roemruchte discotheek RoXY bekeken, waar eind jaren 80 de wildste dingen gebeurden. Bedenker Pieter Bart Korthuis praatte met sprankelende ogen over die glorieperiode. De sekslijnen maken deel uit van een bredere cultuurshift aan het einde van de Koude Oorlog: de opkomst van house, xtc, kraakpanden.»

HUMO Teleholding en andere sekslijnbedrijven vonden destijds gretig aftrek. Waarom?

DELIMA «Anonimiteit. Je moest voordien naar de walletjes of naar de pornowinkel om aan je trekken te komen. Dankzij telefoonseks kon je simpelweg inbellen, zonder je gezicht te tonen. En er was voor elk wat wils: telefoonlijnen gewijd aan sm, stewardessen, verpleegsters, noem maar op. De belbedrijven boden ook babbelboxen aan, waarbij je met een tiental onbekende mensen in één gesprek belandde. Je kon er met vreemden praten over je fantasieën, of gewoon over hoe je week was geweest.»

HUMO Zou jij de job aankunnen?

DELIMA «Ik geloof van wel. Ik heb nog erotische verhalen ingelezen voor een audioplatform en daar was toen niets seksueels aan. Mijn tante heeft trouwens nog voor zo’n bedrijf gewerkt. Ik vind het dus geen vieze aangelegenheid, integendeel: audio lijkt mij een mooie vorm van erotiek.»

HUMO Hoe was het om in een telefoon te hijgen met een tv-crew rond je?

DELIMA «We hadden een intimiteitscoördinator, die ervoor zorgde dat iedereen zich veilig voelde. Alle intieme scènes gebeurden op een gesloten set en ik mocht op voorhand vertellen wat ik wilde tonen en wat niet. Daarna repeteerden we de seksscène, waardoor er op de set nooit iets onverwachts gebeurde.»

HUMO Je schrijft over seks op Instagram en in columns voor de Volkskrant. Hoe is dat begonnen?

DELIMA «Ik heb jarenlang gedacht dat ik raar was. We praten, schrijven en lezen namelijk veel over seks, maar zijn het gewoon om onze bekommernissen eruit te filteren. Toen ik uiteindelijk over mijn eigen struggles begon te posten op Instagram, waren er veel vrouwen die zich in mij herkenden, waardoor ik op mijn beurt besefte dat ik niet alleen was. Dat maakt een seksscène trouwens tot een goede seksscène: als het realistisch is en dus niet alleen de mooie, maar ook mindere momenten toont. ‘Sex Education’ kan dat, net zoals ‘Normal People’ en ‘I May Destroy You’. En ‘Dirty Lines’, natuurlijk.»

HUMO

Terug naar boven